Začátkem 20. století se elektřina čím dál více stávala součástí běžného života. Poloha města na soutoku řek Labe a Orlice pak přímo vybízela k využití vodních toků k výrobě elektřiny. V letech 1909–1912 proběhla výstavba jezu a elektrárny Hučák na řece Labi. Elektrárna měla pokrýt stále se zvyšující spotřebu elektřiny pro domácnosti a nově i pro napájení městského veřejného osvětlení. Vedení města dále plánovalo zavést tramvajovou dopravu, ale na její napájení již Hučák nestačil. Bylo proto potřeba postavit další elektrárnu.
K tomu došlo jen o kousek dál na řece Orlici, pouhých čtyři sta metrů před jejím soutokem s Labem. Jez byl postaven v letech 1912–1915, Moravský most nad jezem v letech 1913–1914 a v roce 1917 byla dokončena i elektrárna. Na návrhu se, stejně jako již u Hučáku, podíleli Ing. Karel Novák a Ing. arch. František Sander. Na obou stavbách nalezneme spoustu podobných prvků, i když elektrárna na Orlici není tak velkoryse zdobená. Přestože se jedná o stavby technické a ryze účelové, i tady se, podobně jako na Hučáku, na vzhledu stavby uplatnily novoklasicistní a secesní prvky kombinované s přicházející modernou, která touto dobou ve městě již silně zakořenila. Hmotou stavby je jednoduchá krychle se stanovou střechou a vyvýšenou plechovou věžičkou. Na rozdíl od Hučáku zde ale Sander nepoužil režného zdiva, ani nenavrhl výraznou dominantu. I nautických prvků, pro Sandera tak typických, je tady poskrovnu. Na první pohled stavba zaujme teplými barvami na fasádě, krémově nažloutlá omítka s pilastry a římsami v barvě terakoty kontrastuje s chladnou vodou řeky Orlice a železobetonovým mostem. Interiéry byly řešeny čistě účelně, pomocí bílých omítek a keramických obkladů RAKO. K ikonickým prvkům stavby patří pro Sandera typická klenutá okna s velkoplošnými industriálními skleněnými výplněmi. Jednoduše zakončené pilastry, zdobení fasády v podobě kulatých námořnických okének a střešní okna řešená způsobem „volské oko“. Zajímavý je také kontrast mezi menšími okny v provozních prostorech ve spodní části stavby a velkorysými okny v horní obytné části.
Elektrárna byla vybavena generátorem a dynamem pro výrobu stejnosměrného proudu. K pohonu sloužily dvě Francisovy turbíny, dodávající při průtoku 24 m³/s výkon 225 kW. Vodní energie se přenášela přes soukolí s kombinovaným ozubem na svisle uložené generátory o příkonu 240 kVA. Ve třicátých letech původně osazené zařízení přesáhlo plánovanou životnost, navíc se postupem času ukázalo, že elektrárna není tak výkonná, jak se uvažovalo. Podnik ČKD proto vypracoval několik variant modernizace, zvláštní důraz se kladl na ochranu pilířů Moravského mostu před poškozením. Přestože průtok zůstal stejný, po osazení nového typu Kaplanovy turbíny se výkon elektrárny zvýšil, ročně tak generátory vyrobily o 125 000 kWh elektřiny více. Obnova elektrárny probíhala rychle a v roce 1938 byla modernizace dokončena. Po druhé světové válce bylo potřeba obnovit i jezová tělesa. Stávající stavidlové uzávěry byly již velmi nespolehlivé, dlouho přesluhovaly, v zimě byla nepoužitelná a jejich obsluha se stávala nebezpečnou. S rekonstrukcí se započalo v roce 1951, pro lepší ochranu nosných pilířů Moravského mostu a k oddělení jednotlivých částí (jezu a mostu) byly před stávající pilíře mostu po proudu postaveny tři modernistické vodárenské věže, mezi které byly osazeny modernější válcové uzávěry. Jejich obsluha se pak nachází právě v těchto věžích přístupných po schodech z mostovky. Velmi podobné architektonické řešení modernistických stavidlových věží bylo uplatněno i při výstavbě přepadových výpustí na hrázích vodních děl Kružberk a Těrlicko na severní Moravě, jejichž stavba probíhala ve stejné době.
Elektrárna se svým zařízením ani po uvedení do provozu, ani po modernizaci ve 30. a 40. letech nesplnila původní očekávání. Různé chyby a nedostatky jsou důsledkem toho, že v oblasti nízkotlakých vodních elektráren byla jednou z prvních svého druhu. Poznatky z jejího provozu tak mohly být později využity u dalších projektů. Od padesátých let nicméně funguje zařízení bez větších přestávek nebo změn dodnes. V současné době je vlastníkem stavby společnost 1. elektrárenská s.r.o. a dodnes funguje jako elektrocentrála, čerpací stanice městské vodárny a ubytovna obsluhy.
Ondřej Tomický
Vodní elektrárna na řece Orlici je nemovitou kulturní památkou pod číslem v ÚSKP 29446/6-4538 a je součástí plošně památkově chráněného území Městské památkové zóny Hradec Králové.
- Státní oblastní archiv Zámrsk, Fond: Východočeské energetické závody Hradec Králové 1946–1989, inv. č. 81, karta 102, Výroční zpráva vodních elektráren za rok 1946 s 19, 1947 s 14, 1950 s 13
- Michal Voda, Dějiny vodní elektrárny „Hučák“ v Hradci Králové, (bakalářská práce), Historický ústav Filozofické fakulty UHK, Hradec Králové 2011
- Michal Voda, Vodní elektrárny v okresu Hradec Králové, (diplomová práce), Historický ústav Filozofické fakulty UHK, Hradec Králové 2013
-
Eduard Schwarzer, Architekt a inženýr při vodních stavbách na středním Labi, Styl, 1925–1926, roč. VI. (XI.), s. 32
-
František Berger, Rekonstrukce Orlické elektrárny u Moravského mostu v Hradci Králové. In Rozvoj elektrotechniky v severovýchodních Čechách: XIX. sjezd ESČ v Hradci Králové: sjezdové přednášky a technické zprávy. Praha, Elektrotechnický svaz československý, 1937, s. 63 a 232
-
František Toman; Marie Benešová, Sto let výstavby a územního plánování města Hradec Králové. 1. vydání, Hradec Králové: Krajské muzeum východních Čech, 1985, s 48 a 74
-
Marie Benešová; František Toman; Jan Jakl, Salón republiky: Moderní architektura Hradce Králové, Hradec Králové 2000, s. 47–48