Intenzivní doprava v křížení tříd Karla IV., Střelecká a Resslova si v 70. letech vynutila stavbu podchodu – vůbec prvního ve městě. Projekt vypracoval Karel Schmied z královéhradecké pobočky Stavoprojektu. Zúročil při tom zkušenosti ze svých zahraničních cest (Rakousko, Švýcarsko) i inspiraci moderními stanicemi metra a pojal jej jako živý, „pobytový“ pěší uzel. Podobný přístup byl u nás do té doby spíše výjimečný.
Rozsáhlý podúrovňový prostor obsluhuje tři kvadranty křižovatky s dominantní osou spojující centrum města a Pražské Předměstí podél třídy Karla IV. Frekventovaná trasa je navíc bezbariérová – přístupná po dlouhých svažujících se rampách. Vstup do podchodu mimo to zajišťuje trojice schodišť, kterou z vnějšku prozrazují přístřešky s prosklenými stěnami. Rameno čtvrtého kvadrantu směrem k Hořické ulici nemohlo být kvůli financím a komplikacím s přeložkou stoky realizováno.
Původní, ryze užitkový, záměr investora, zbudovat podchod, Schmied proměnil v koncept nového, městotvorného prostředí s obchody, občerstvením a veřejnými toaletami. Důraz přitom kladl i na výtvarné působení interiéru, pročež do projektu zapojil královéhradeckého malíře Jiřího Felgera, s nímž s oblibou spolupracoval i při jiných zakázkách. Felgerovy geometrické kompozice se zalamovanými liniemi pokryly formou reliéfu betonové zdi ramp a schodišť. S hrubým masivem kontrastovaly křehké skleněné plochy výloh, vitrín a nástěnek v subtilních hliníkových rámech.
Výtvarně pojednaný byl také kryt vzduchotechniky a elektrického rozvaděče ve čtvrtém kvadrantu křižovatky s obdobným geometrickým ornamentem. Technický objekt tím nabyl až skulpturálního rázu.
Podchod vznikl s úsilím o maximální praktičnost a komfort nejen pro pěší, ale i pro údržbu. Z toho důvodu má např. zvýšenou světlou výšku, aby mohly projet úklidové vozy. Součástí přístřešku nad schodištěm při Střelecké ulici bývala nástavba pro úřadovnu dopravního policisty (později zrušená pro nadbytečnost).
V současnosti se podchod nachází ve zchátralém stavu a vyžaduje komplexní rekonstrukci, která by však ve všech ohledech respektovala původní architektonický, potažmo umělecký výraz. Prozatím byly provedeny nejnutnější zásahy, např. oprava přístřešků nad schodišti. Do budoucna se uvažuje o zastřešení ramp, které jsou v zimě kluzké, i o dokončení původního záměru rozšířit podchod do čtvrtého výseku.
AW
Památková ochrana
Nejsou evidovány žádné způsoby ochrany.