První Gočárovy dochované plány na novostavbu Městské galerie na prázdném prostranství na nábřeží jsou datovány 1. zářím 1930. Gočár dodal stavebníkovi (Spořitelně královéhradecké, která byla městem zřizovaným finančním domem a u profitu měly být financovány rozvojové projekty a veřejné stavby) plány v měřítku 1:200. Stavba měla mít čtyři trakty sestavené do rektangulární skladby. Jižní trakt měl být vstupní, západní při nábřeží jako jediný podsklepený, severní obsahoval výstavní sály a východní byl v přízemí otevřenou průchozí galerií na sloupech a pouze v prvním patře obsahoval výstavní prostory. Uprostřed se mělo nacházet klidové atrium s trávníkem, mlatovou cestičkou do tvaru smyčky a několik stromů a keřů.
Suterén, který byl pouze pod západním křídlem souběžným s nábřežím, obsahoval lapidárium, sklad a provozní prostory: sklad paliva, kotelnu, místnost pro filtry a strojovnu nasávání horkovzdušného vytápění a malý byt domovníka se samostatným vstupem do atria. Byt sestával z pokoje, kuchyně, spíže a toalety. V přízemí bylo vstupní atrium, hned za vstupem toalety, po pravé straně šatna a kancelář kustoda. V západním traktu byl velký výstavní prostor rozdělený uprostřed řadou pěti nosných sloupů. Zde se měla vystavovat grafika a architektura. V jižním křídle, orientovaném do dnešního nám. Osvoboditelů a k Divišově třídě, měly být představovány krátkodobé výstavy. I tento prostor byl rozdělen řadou tří sloupů. V severním traktu měly být tři oddělené menší sály na výstavy sochařství. V prvním patře byly dva trakty (západní, jižní) rozděleny podélně na kabinetní část, která směřovala okny do atria a obsahovala výstavní kóje (šest v západním traktu, čtyři v jižním). Druhá část traktů, směřující do ulic, obsahovala menší průchozí výstavní sály, vždy po třech. V severním traktu navrhl Gočár tři větší výstavní sály a ve východním traktu byla pouze kabinetní část se šesti výstavními kójemi. Všechny výstavní sály v západním a jižním křídle měly být osvětleny střešními světlíky denním světlem. Z velkorysého předsálí v jihozápadní části stavby měla být ještě terasa.
Jak ukazuje zákres červenou tužkou do půdorysu přízemí, Gočár plánoval budovu stavět na dvě etapy: první etapa měla obsahovat jižní a západní křídlo, druhá etapa severní a východní.
Exteriér stavby plně odpovídal Gočárově fascinaci internacionálním stylem. Hladké plochy fasády střídaly velké prosklené stěny a pásová okna (západní a východní trakt). Prosklené vstupní atrium uzavírala předsazená rovná střecha nesená dvěma vysokými sloupy na kruhovém půdorysu. Subtilní řešení korespondovalo s Gočárovými experimenty s funkcionalismem, které předvedl především v oblasti rezidenční architektury (osada Baba, vila Zdeňka Sochora ve Dvoře Králové nebo vila Otakara Meda v Humpolci), ale také s modernistickým rázem nově budovaných veřejných budov na nábřeží severně od muzea: Liskovy lázně, Rejchlova Národní banka a Babuškova sokolovna. Jak ukazují starší Gočárovy regulační plány Eliščina nábřeží z října 1927, měly tyto budovy tvořit jeden celek.
S plánováním budovy Gočár čile pokračoval během roku 1931. Vznikly prováděcí plány v měřítcích 1:100 a 1:50, detaily jednotlivých truhlářských a zámečnických prvků, výplní oken, infrastruktury atd. Plány ze srpna 1931 počítaly s realizací první etapy. Z důvodu nedostatku finančních prostředků i jisté nerozhodnosti investora, Spořitelny královéhradecké, o tom, jak se bude vyvíjet další stavební rozvoj této instituce, byl Gočár v září 1932 požádán, aby upravil projekt galerie na společné sídlo galerie a samotné spořitelny. Tyto plány se bohužel nedochovaly, takže nevíme, jak si s tímto úkolem Gočár poradil. Gočár k tomu jen psal: „Pokud se mne týče, vynasnažil bych se, aby nová budova byla důstojným soupeřem Kotěrova musea.“ Za tento úkol, adaptace projektu na společnou budovu galerie a spořitelny, inkasoval Gočár 210.000 Korun, za předchozí etapu projektování podle dobového tisku 80.000 Korun. Proti záměru stavby spořitelní (a galerijní) budovy na nábřeží se ohradilo právovárenské měšťanstvo a také Klub přátel starého Hradce, kteří argumentovali hlavně vylidňováním starého města, kde spořitelna sídlila doposavad.
Z Gočárova projektu sešlo, ale k ideji společné budovy spořitelny a galerie se investor vrátil hned v roce 1935, kdy projekt vypracoval Jan Rejchl, a znovu v roce 1937, kdy celostní regulační studii s budoucí budovou galerie a spořitelny navrhl Josef Fňouk. Na základě těchto podkladů se uskutečnila v roce 1938 soutěž, které se zúčastnili Jindřich Freiwald a Jaroslav Böhm, Oldřich Liska, Karel Mahrla, Vladimír František Hofman a Václav Placák. Vzhledem k válečným událostem ze stavby spořitelny a galerie na nábřeží sešlo.
LZL
Projekt nebyl realizován.
- Archiv architektury a stavitelství, Národní technické muzeum, fond č. 14, Josef Gočár, Moderní galerie v Hradci Králové [pol. 185/b], č. k. 20081118/03; 20101012/05; 20101015/02
- Státní okresní archiv, Archiv města, fond Spořitelna královéhradecká, 1861–1948, signatura HK-S, inv. č. 132–134
-
[b. a.], Východočeský republikán, 1937, roč. IXX, č. 46, s. 8
-
Marie Benešová, Josef Gočár, Praha 1958, s. 31–32
-
Marie Benešová; František Toman; Jan Jakl, Salon republiky: Moderní architektura Hradce Králové, Hradec Králové 2000, s. 93 a 96
-
Jan Jakl, Sny a vize: Neuskutečněné projekty Josefa Gočára, Hradec Králové 2010, s, 24–27
-
Ladislav Zikmund-Lender, Struktura města v zeleni: Moderní architektura v Hradci Králové, Hradec Králové 2017, s. 175