Vila ve Střelecké ulici čp. 672 byla postavena pro ředitele České banky pana Kamila Nepasického a jeho manželku Marii. Plány na výstavbu jednopatrového domu byly schváleny dne 21. července 1923. Autorem projektu byl architekt Milan Babuška, který ve stejné době navrhoval zcela puristický projekt místní sokolovny. Podle certifikátu ze dne 21. listopadu 1924 byla výstavba vily započata dne 5. září 1923 a dokončena dne 1. října 1924. Architektura exteriéru vychází ze syntézy moderního baroka a dekorativismu, převážně u členění bílé štukové fasády. Exteriér do ulice zaujme bohatým štukovým ornamentem doplněným z jižní strany (z dnešní ulice Nerudova) rozsáhlou reliéfní figurální scénou hrajících si puttiů. Dispozice domu odpovídala dobovým požadavkům na luxusní rodinné bydlení. V přízemí se nacházely tři rozlehlé obytné místnosti sloužící pravděpodobně jako jídelna, pracovna a salon, které směřovaly do dvou přilehlých ulic na východní a jižní stranu, přičemž nárožní reprezentativní pokoj zasahoval i jednopodlažní arkýř směrem do Střelecké ulice. Západní strana přízemí situovaná do zahrady obsahovala podstatně menší a zároveň užitné místnosti jako byly kuchyň, spíž, místnost pro úschovu květin a komora. Vnitřním jádrem budovy byla vstupní hala se schodištěm v severním části vily spojující přízemí s patrem, z níž byl také přímý přístup do všech hlavních místností v patře. Halová část tvořila rizalit a byly do ní prolomeny tři řady svislých obdélníkových oken. Rizalit byl zakončen trojúhelným štítem. Sklepní podlaží objektu sloužilo pro údržbu, mělo samostatný přístup ze zahrady. Nacházela se zde druhá kuchyň, prádelna, zázemí pro obsluhu, technická místnost a zbylé prostory byly vyplněny sklepními jednotkami a komorami. V prvním patře byla navržena ložnice pro manžele sousedící se šatnou a koupelnou. Půdní prostor obsahoval dvojici místností směřující na východní a jižní stranu, přičemž každý z těchto pokojů byl prosvětlen dvěma okny zasazenými ve zdobených novobarokních štítech, které uzavírají valbovou konstrukci střechy.
V současnosti se exteriér stavby nachází v dobrém a udržovaném stavu, ovšem v průběhu let proběhlo rozdělení interiéru vily na několik menších nájemních prostorů.
Dominik Mařák
Nejsou evidovány žádné způsoby ochrany.
- Státní okresní archiv Hradec Králové, fond Berní správa, dokumentace k čp. 672
- Ladislav Zikmund-Lender, Struktura města v zeleni: Kapitoly z dějin architektury 20. století v Hradci Králové, rigorózní práce, Seminář dějin umění, Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, Brno 2015, s. 43
-
Marie Benešová; František Toman; Jakl Jan, Salón republiky: Moderní architektura Hradce Králové, Hradec Králové 2000